Typ: GBA 2,5/16
Marka: Star
Model: 244
Silnik: S-359
Pojemność skokowa: 6842 ccm
Moc: 150 KM (110kW)
Maksymalny moment obrotowy: 432 Nm
Napęd: 4x4
Ilość miejsc: 6
Układ miejsc: 1+1+4
Zabudowa: Przedsiębiorstwo Specjalistyczne Bocar
Zbiornik wodny: 2500 l
Autopompa: 1600 l/min
Cięzki samochód wodno-pianowy z nadwoziem typu JELCZ 004 GCBA 6/32 Jelcz 579 [M] 72
Charakterystyka techniczna
Podwozie:
rodzaj podwozia : Jelcz 315
typ silnika : SW 680
wymiary - długość 7600mm
- szerokość 2500mm
- wysokość 3460mm
Masa całkowita pojazdu : 15 690 kg
Maksymalna prędkość : 92 km/h
Zespoły pożarnicze : 4
pojemność zbiornika na wodę : 6000 dcm3
pojemność zbiornika na środek pianotwórczy : 600 dcm3
autopompa - wydajność nominalna
przy ciśnieniu 0,8 MPa : 3200dcm3/min
- ciśnienie maksymalne 1,4 MPa
- maksymalna wysokość ssania 7,5 m
działko wodnopianowe - typ DWP 24
wydajność nominalna przy ciśnieniu 0,8MPa - 2400dcm3/min
Oto charakterystyka techniczna samochodu Jelcz 315. Silnik 6-cylindrowy ZS, SW 680/ 1 ustawiony był nad osią przednią. Przy średnicy cylindra 127 mm i skoku tłoka 146 mm miał objętość skokową 1 1 100 cm3. Silnik ten przy stopniu sprężania 15,8 osiągał moc 147 kW przy 2200 obr/min, a maksymalny moment obrotowy wynosił 743 Nm przy 1200 obr/min. Kuty jednolity wał korbowy podparto na siedmiu ślizgowych łożyskach głównych. Zastosowano wtrysk bezpośredni do toroidalnych komór spalania umieszczonych w denkach tłoków. Początkowo montowano tłoczkową pompę wtryskową oraz wtryskiwacze firmy CAV. W późniejszym okresie wprowadzono aparaturę wtryskową produkowaną w kraju według licencji firmy Friedmann - Meyer. Silnik miał górnozaworowy, popychaczowy układ rozrządu z wałkiem umieszczonym w kadłubie. Obiegowy, ciśnieniowy układ smarowania zasilany był jednosekcyjną pompą zębatą. Układ chłodzenia cieczą wyposażony został w termostat. Masa suchego silnika wynosiła 970 kg.
Instalacja elektryczna o napięciu 12/24 V zasilana była z prądnicy prądu stałego o mocy 500 W (produkcji węgierskiej). Zastosowano dwa akumulatory ołowiowe 12 V o pojemności 170 Ah każdy. Rozrusznik o mocy 4,4 kW pochodził także z importu. Reflektory przeciwmgielne stanowiły wyposażenie seryjne. Dotychczasowe jednotarczowe sprzęgło główne sterowane mechanicznie dostosowano do współpracy z nowym silnikiem. Napęd doprowadzany był krótkim wałem napędowym do nowej skrzyni przekładniowej o poziomym układzie wałków.
Miała ona pięć biegów, przy czym bieg czwarty był biegiem bezpośrednim. Biegi od II do V zostały zsynchronizowane. Jednoczęściowy wał napędowy z przegubami krzyżakowymi przenoszą napęd na tylny most. Sztywny most napędowy typu Raba P 018 zawierał przekładnię główną stożkową oraz planetarne zwolnice w piastach tylnych kół. Całkowite przełożenie mostu wynosiło 7,07.
Podłużnicowa rama spawana rozszerzała się w części przedniej. Sztywna oś przednia oraz tylny most zawieszone zostały na podłużnych półeliptycznych resorach piórowych. W tylnym zawieszeniu zastosowano dodatkowe resory piórowe. Samochód wyposażony był w tarczowe koła z ogumieniem o wymiarach 11.00 - 20".
W układzie kierowniczym wprowadzono przekładnię śrubowo-kulkową z integralnym wspomaganiem hydraulicznym. Do zasilania mechanizmu wspomagania służyła wirnikowa pompa firmy Hobourn-Eaton.
Pneumatyczny układ hamulca roboczego podzielony został na dwa obwody. Instalację pneumatyczną zasilała dwucylindrowa sprężarka tłokowa. Połączenie z układem hamulcowym przyczepy realizowane było jednym przewodem. Hamulec pomocniczy (ręczny) mechaniczny działał na dźwignie hamulców tylnego mostu. Zastosowano także hamulec silnikowy.
Kabina kierowcy typu 407 wyposażona została w dwa systemy ogrzewania. Z układem chłodzenia silnika połączone zostały dwie nagrzewnice z dmuchawami, umieszczone przy ścianie przedniej. Natomiast za fotelem kierowcy- zabudowano niezależne urządzenie grzewcze typu OETF-1 (NRD). Skrzynia ładunkowa o konstrukcji drewnianej przejęta była z Żubra A 80. Jej powierzchnia wyrosiła 1 1,2 m2. Podstawowe wymiary Jelcza 315 nie uległy zmianie w stosunku do Żubra. Nieznacznemu zwiększeniu uległa masa własna pojazdu i wynosiła 6440 kg przy ładowności 8000 kg. Przy pełnym obciążeniu pojazdu nacisk na tylną oś wynosił 9840 kg. Pojazd osiągał prędkość maksymalną 87 km/h. Zużycie paliwa wynosiło ok. 28 dm3/100 km, a podczas ciągnięcia przyczepy o masie całkowitej 14 t około 36 dm3/100 km. Produkcja seryjna Jelcza 315 puszyła w IV kwartale 1968 r.
Wyposażenie:
1x Kurtyna wodna Ø 52 z regulacją
1x Wysysacz
1x Przełącznik 110/75
2x Przełącznik 75/52
1x Pokrywa nasady hydrantu 75 PN
1 x Zbieracz 2x Ø 75/110
1x Rozdzielacz kulowy 75/52-75-52
1x Smok ssawny skośny Ø 110
1x Zasysacz liniowy
1x Topór strażacki
2x Klucz do łączników 110/75/52
1x Klucz do hydrantu nadziemnego
2x Prądownica uniwersalna Ø 52 PW
1x Prądownica PW-52 TURBOSUPON
1x Prądownica PW-52 TURBOJET
1x Bosak strażacki mały
4x Wąż ssawny gumowy Ø110 – 2500
1x Wąż ssawny gumowy Ø110 – 1600
1x Wytwornica Pianowa
1x Bosak strażacki ciężki
2x Mostek przejazdowy
1x Siodełko wężowe
1x hol sztywny
2x liny stalowe holownicze
2x widły FISKARS
3x Drabina nasadkowa DN-2,73 (drewniana) 6710 mm
1x Gaśnica proszkowa GP-12z – BC
2x kliny stalowe pod kola
3x szpadel
motopompa pływająca Niagara
Samochód Lekki Ratownictwa Technicznego
Lekki samochód do wykonywania zadań ratowniczo-gaśniczych
zabudowany przez firme Stolarczyk
Podstawowe dane techniczne:
Podwozie: FORD TRANSIT
Kabina: ilość miesjc siedzących 3 + 3
Ilość drzwi - 4
Silnik: wysokoprężny
Moc maksymalna - 66 kW/90 KM/
Rodzaj napędu: 4 x 2
Nadwozie:
jednoczęściowe, wielozadaniowe typ AF, z wydzieloną częścią na sprzęt pożarniczy wykonaną z profili ze stali nierdzewnej kwasoodpornej w postaci półek pokryrtych blachą aluminiową.
Przedział sprzętowy przystosowny do wyposażenia
Ponton Ratownictwa Wodnego z silnikiem Honda o mocy 30 KM
Łódź ratunkowa Cameo z silnikiem zaburtowym Yamaha o mocy 40 KM
Auto przystosowane do potrzeb gospodarczych